08:45 | يكشنبه 9 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
صندوق "تثبیت" و "توسعه" و مفقودی به نام "نقدینگی"

1401/01/12 17:50

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

صندوق "تثبیت" و "توسعه" و مفقودی به نام "نقدینگی"

نماد برتر- کارشناس بازار سرمایه گفت: بنا بر دلایل واهی که ممکن است آمریکا و طرف غربی اعمال کند، تحریم‌ها مجددا روی کار می‌آید.


به گزارش نماد برتر- در سال جدید درصورت تعیین تکلیف مذاکرات، تثبیت نرخ ارز و اجرای مصوبات ۱۰ گانه در خصوص نرخ خوراک و تسعیر بانک ها، تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ شرکت‌های بنیادی و صنایع پالایشی می‌توانند روند روبه رشدی را تجربه کنند.



احسان بیگی کارشناس بازار سرمایه ، در خصوص وضعیت بازار در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: با توجه به شرایط در صورتی که تحریم‌ها از میان برداشته شود، می‌توان گفت سال مثبتی برای بورس بوده و رشد خوبی را به همراه خواهد داشت. همچنین جدا از بحث لغو تحریم ها، نهاد‌های مربوطه نظیر صندوق تثبیت و توسعه وظیفه دارند نقدینگی را از راه‌های مختلفی به بازار سرمایه برگردانند.



وی با اشاره به تأثیرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: به نظر می‌رسد با حذف برجام نرخ دلار کاهش پیدا کرده و صنایع صادرات محوری که رابطه مستقیمی با دلار دارند، نظیر گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی در کوتاه مدت در روند نزولی قرار می‌گیرند. البته این ریزش موقتی بوده و دوباره با گذشت زمان به تدریج روند صعودی را طی خواهند کرد.



بیگی در پایان خاطرنشان کرد: البته به شخصه در خصوص رفع تحریم‌ها خوشبین نیستم و حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد، فقط در یک بازه کوتاه مدت ماندگار خواهد بود. پس از آن بنا بر دلایل واهی که ممکن است آمریکا و طرف غربی اعمال کند، تحریم‌ها مجددا روی کار می‌آید.